Známe to všichni, pondělí, den, který mnoho z nás chápe „jen“ jako začátek nového pracovního týdne. Co to změnit? Co kdyby to tentokrát bylo jinak a obyčejné pondělní ráno se stalo neobyčejným? Stačí si jen položit jednoduchou, ale důležitou otázku: „Jaký bude náš další krok?“
Díky ní totiž možná zjistíte, že věnujete málo nebo naopak až příliš času přemýšlení o své firmě a podnikání. Ani jedno z toho totiž není ideální. Pojďte se společně se mnou zastavit, rozhlédnout kolem sebe a zamyslet si nad tím, proč jsou některé firmy dobré a jiné skvělé. Na pomoc si vezmeme mého oblíbeného autora Jima Collinse, papír a tužku…
Připraveno? Vzhůru do toho
Můj první krok bude zamyšlení nad tím, jak dobrá je má práce – co dělám ráda a co opravdu nejlépe. Nezamyslím se ale jenom já, zeptám se i svých kolegů a přátel. Je totiž neuvěřitelné, jak nám jejich postřehy mohou otevřít oči. Položím si ale i další otázky – „Jsem sám spokojen? Možná, ale mohlo by to být lepší? Jak by to vypadalo, kdybych dělal to, co mě baví a umím skvěle?
Právě teď přichází myšlenky, které je potřeba si zapsat. Zjistíme totiž, co dnes děláme dobře a co můžeme dělat lépe.
Přeneseno na firmu
Vraťme se do firmy, položme si stejné otázky a odpovídejme na ně jako firma. Jak to dopadlo? Jsme dobrá firma, nebo máme na papíře pár postřehů, které můžeme udělat proto, abychom byly skvělou firmou? Pamatujte, že vše dobré je nepřítelem skvělého! Jen velmi těžko pak vidíme další kroky, které představují vystoupení z něčeho, čemu říkáme „je to dobré“. Tato skutečnost nám brání možnost využít další příležitosti, které máme téměř na dosah. Stejně tak nevidíme příležitosti co přestat dělat, a někdy nás to hodně stojí! Možná se nám tolik daří, že už nejsme malá firma a odpovědí na stávající chaos bude hledání cesty ke koncepci. V té nám pomůže kultura disciplíny. Co to znamená?
- Mít disciplinované lidi ve své firmě,
- kteří mají disciplinované myšlení všech oblastech firmy
- a kteří disciplinovaně jednají vně i uvnitř firmy.
Neznamená to, že zavádíme vojenskou disciplínu, ale vnitřní disciplínu své firmy a svá pravidla, která existují, jsou dodržována a všichni jim rozumějí.
Okno a Zrcadlo
Ve svém druhém kroku se podíváme na sebe. Jaký jsem majitel, jednatel, manažer…? K odpovědi nám pomohou dva předměty – Okno a Zrcadlo, a dvě otázky: „Když má firma úspěch a něco se povede dívám se do Zrcadla nebo z Okna? Jak je to v opačném případě?“. Žádná z odpovědí není špatná, ale má své důsledky na chování lidí ve firmě. A zase tu máme myšlenky, které si můžeme zapsat!
- Když firma dosáhne úspěchu, chci se dívat do Zrcadla a vidět sebe, nebo se chci naučit dívat z Okna a vidět úsilí a skvělé nasazení mých spolupracovníků?
Ze zkušenosti vím, že změna je uschována ve dvou slovech „pokora“ a „vůle“. Zvládnutí této změny může připravit firmu na budoucnost, kterou je například výchova nového nástupce.
Lidé jako základ
V dalším, již třetím, kroku se zaměříme na slovní hříčku „Nejdříve kdo… a potom, co“. Čeká nás lepší období než kdy jindy, jak najít správné lidi do své firmy. Nedělejte kompromisy! Pokud víte, že máte skvělého člověka ve firmě, pak s ním dokážete cokoliv. Pochybujete-li o něm a vaším jediným důvodem pro jeho přijetí je „prázdné místo“, hledejte vytrvale dál.
Moudrost bajek
Poslední krok našeho zamyšlení je „Ježčí koncepce“. K pochopení tohoto příměru nám poslouží stará bajka O lišce a ježkovi.
Na louce hledala liška něco k snědku, a už byla hodně hladová, když se jí do cesty připletl ježek. Neváhala a zaútočila! Jediné, co si odnesla byl nos plný bodlin. Nedala se. Odběhla a přemýšlela, jakou taktiku zvolí … Vždycky, když zaútočila, ježek udělat to jediné, co uměl opravdu skvěle, stulil se do klubíčka tak, že se proměnil v nebezpečnou ostnatou kouli. Po chvíli téměř vyčerpaná liška pochopila, že ježka nikdy neuloví.
Co si já odnáším do své firmy? „Ježčí koncepci“
- Dělám práci, nebo business svých snů: „Mám pocit, že jsem se narodil, abych dělal právě tohle?“
- Podnikám nebo dělám práci v oblasti, pro kterou planu vášnivým nadšením: „Těším se až vstanu a vrhnu se do práce – naprosto věřím v to co dělám!“
- Za to, co děláte, vám lidi dobře platí? „Oni mi za toto ještě platí! No to je sen!“
O čem přemýšlet na závěr?
- Pro co ve své práci planu vášnivým nadšením? Možná si to potřebuji připomenout nebo znova najít.
- V čem jsem já a moje firma nejlepší? Třeba je už čas si uvědomit, co je to, v čem můžeme dobře konkurovat a v čem ne.
- Co pohání náš firemní motor? Víme to? V takovém případě stačí jen nastartovat, poslouchat a udělat ten správný krok.
Všechny otázky, na které jste si právě odpověděli, představují veliké úsilí a energii. Je jen na vás, jestli půjdete dlouhou cestou a třeba i plnou omylů nebo využijete nástrojů a zkušenosti v TAB Board. Od rozhodnutí udělat další krok vás dělí pouze jediný klik na této stránce. Staňte se i vy součástí komunity podnikatelů, kteří aktivně pracují na rozvoji vlastní firmy.
Autorkou článku je Iva Černá, regionální ředitelka TAB Board v Plzeňském kraji.