Majitelé firem jsou v těchto dnech v poněkud složité situaci. V dodavatelském řetězci je stále nepořádek, historická inflace zvyšuje náklady doslova na všechno a nedostatek zaměstnanců si vybírají značnou daň na produktivitě. Ačkoli jedna jediná firma nemůže udělat mnoho pro to, aby se ekonomika uklidnila nebo aby se distribuční kanály vrátily do správných kolejí, majitelé podniků mohou udělat mnoho pro boj s nedostatkem pracovních sil. Spočívá to v investování do lidí, které již máte, v jejich motivaci k profesnímu zdokonalování a v jejich inspiraci k následování vize vaší společnosti.
Řada firem si plně neuvědomuje důležitost motivace zaměstnanců a neuvědomuje si ani výpadek zisku způsobený neangažovanými a neinspirovanými pracovníky. Faktem ale je, že motivovaní a pracovití zaměstnanci budou hrát vždy klíčovou roli na vaší cestě za podnikatelským úspěchem. Pracují usilovněji, chytřeji. Jsou ambiciózní. Investují do vlastního úspěchu i úspěchu celé firmy. A častěji, než jindy jsou aktivními inovátory. Možná nejcennějším vedlejším produktem snah o motivaci zaměstnanců, alespoň z hlediska lidských zdrojů, je to, že zaměstnanci, kteří se cítí být oceňováni a inspirováni, bývají ke svému zaměstnavateli loajálnější, a firma se tak musí vypořádávat s mnohem nižší mírou fluktuace.
Pokud jste tedy ve své firmě dosud nezaváděli motivační strategie, možná je právě teď ten správný čas s tím začít. Zde je pět chytrých nápadů, jak na to.
Definujte a sdílejte vizi své společnosti
Prohlášení o firemní vizi je do budoucna zaměřená, působivá deklarace dlouhodobých cílů a ideálního stavu vaší firmy. Tento dokument slouží také jako plán úspěchu a je základním nástrojem pro sladění zaměstnanců s cíli a záměry vaší firmy. Vytvořením a sdílením firemní vize, která bude v očích vašich lidí smysluplná, způsobí, že se zaměstnanci budou cítit motivovanější a budou mít chuť podílet se na jejím naplnění. Výzkumy naznačují, že zaměstnanci, kteří považují vizi svého zaměstnavatele za smysluplnou a důležitou, jsou více než čtyřikrát angažovanější než průměrný zaměstnanec.
Odměňujte a oceňujte své zaměstnance vhodně
Peníze budou pro většinu zaměstnanců vždy hlavní motivací. Ale možná ještě důležitější je, že pocit nebo realita nedostatečného odměňování může být absolutním zabijákem morálky. Bez ohledu na to, zda věří ve vizi nebo poslání vaší společnosti, nespokojení zaměstnanci nikdy nebudou produktivní.
Existuje mnoho online nástrojů a velké množství dostupných údajů, které umožňují zjistit, jaké výše běžně dosahují mzdy v rámci pozice i lokality. Najděte si mzdovou kalkulačku, použijte ji a respektujte mzdové rozpětí, které generuje. Možná budete chtít také trochu zapátrat a zjistit, kolik platí vaši konkurenti.
Velmi silným motivačním faktorem pro zaměstnance může být i vytvoření bonusových programů vázaných na výkon a dosažení cílů. Pokud je to možné, snažte se do bonusových programů zahrnout i neobchodnické pozice.
Vytvářejte příležitosti pro rozvoj a mentoring
Zavedení systému kariérního rozvoje a mentoringových programů může mít obrovský pozitivní vliv na motivaci a produktivitu zaměstnanců. Aktivní podpora vašich lidí na jejich profesní cestě demonstruje váš zájem o jejich individuální kariérní růst a uznává, že jsou pro vás důležitější než status quo jejich současné pozice. Takové programy vzbuzují loajalitu a uznání, pomáhají přilákat nejlepší kandidáty na zaměstnání a zvyšují schopnosti vašeho současného týmu.
Budujte atraktivní firemní kulturu
O důležitosti zdravé a inspirativní firemní kultury byly napsány svazky, ale jak taková kultura skutečně vypadá?
I když je každá firma jiná, existují některé téměř univerzální zásady, které jsou klíčem k vytvoření firemní kultury, která inspiruje a motivuje. Jsou jimi:
- Efektivní komunikace
- Podpora týmové práce
- Spravedlnost a respekt
- Rozmanitost a inkluze
- Silné vedení.
Nápady na vytvoření firemní kultury, která motivuje a inspiruje zaměstnance, najdete v článku „Tipy na budování skvělé firemní kultury„.
Pokud si průběžně najdete čas na motivaci svého týmu, určitě zlepšíte vaši firemní kulturu, snížíte odliv zaměstnanců a zvýšíte celkovou výkonnost. A to za tu námahu stojí, nemyslíte?
Osvědčené tipy od majitelů firem získáte i jako člen podnikatelského TAB boardu. Díky členství se tak můžete vyhnout chybám, kteří mnozí před vámi již udělali.