Proč a jak se stát dlouhodobě agilní firmou

Proč a jak se stát dlouhodobě agilní firmou

Každý majitel firmy má svůj vlastní příběh o tom, jak začal s podnikáním. Pokud existuje jedna věc, kterou všichni sdílíme, je to fakt, že doufáme, že naše podnikání uspěje. Když mnozí z nás zahájili svou podnikatelskou cestu, snili jsme ve velkém a měli vizi, kam bychom chtěli, aby se naše podnikání po letech ubíralo.

Na naší cestě k úspěchu většina z nás zažila neúspěchy, některé nás ovlivnily více, jiné méně. Vezměte si například COVID-19. Neexistuje žádný podnik, který by globální pandemie nějakým způsobem neovlivnila. Některé firmy si vedly lépe než jiné. Jak toho mohly dosáhnout?

Mnoho majitelů firem i v této nesnadné době zůstalo agilní ve svém přístupu k podnikání. Upravili svůj byznys, hledali nové cesty k zákazníkům, přesunuli se do onlinu, snažili se svoje produkty a služby upravit tak, aby vyhovovaly zákazníkům. Nyní je ten správný čas na to, abyste přezkoumali své podnikání a našli oblasti, které můžete zlepšit a „zabezpečit“, abyste zůstali stabilní během časů nejistoty, které mohou v budoucnu přijít.

Co to znamená být agilní?

Podle organizace Agile Business Consortium je obchodní agilita schopnost firmy:

  • Rychle se přizpůsobit změnám na trhu,
  • Rychle reagovat na požadavky zákazníků,
  • Přizpůsobit se změnám produktivním a nákladově efektivním způsobem, aniž by došlo ke snížení kvality
  • Zachovat si i nadále konkurenční výhody.

S ohledem na to se pojďme podívat na to, jaké změny můžete ve své firmě udělat, aby byla agilnější.

Mějte flexibilní provozní model

Pokud nám pandemie COVID-19 něco ukázala, pak je to to, že podnikání se může ze dne na den zastavit. Firmy, které mají svůj byznys založený jen na osobním kontaktu, riskují ztráty v momentě, kdy jsou musí své provozovny uzavřít. Proto je důležité mít plán kontinuity podnikání, který řeší logistiku pro virtuální provoz. Chcete-li zůstat ještě konkurenceschopnější, nyní i v budoucnu, doporučujeme sledovat možnosti digitální transformace vašeho podnikání. Jak se technologie vyvíjí, podniky i spotřebitelé na nich budou stále více závislí. Zvažte tedy jejich začlenění do vašeho podnikání raději dříve než později.

Diverzifikujte tok svých příjmů

Jako majitelé firem víte, že byste nikdy neměli sázet vše na jednu kartu. Riskujete tak, že o všechno přijdete, pokud se něco pokazí. Podobně jako rychlé uzavření podniků během COVID-19 demonstrovalo potřebu virtuálního provozu, ukázalo nám také, jak je důležité mít diverzifikovaný tok příjmů. Chcete-li diverzifikovat svůj tok příjmů, zanalyzujte své zdroje. Uvidíte tak, co máte k dispozici, a můžete zvažovat nad novinkami a alternativami, které lze využít na základě toho, co máte. Možná si uvědomíte, že byste mohli vašim klientům mohli nabízet nový produkt nebo službu, případně začít nabízet osobní služby online, nebo dokonce uvažovat o rozvětvení do zcela nového segmentu trhu.

Rozšiřte si obzory

Většina majitelů firem si nikdy nenajde čas na přezkoumání nebo dokonce přehodnocení svých prodejců a dodavatelů. Během COVID-19 mnoho podniků nemělo jinou možnost než najít nové zdroje kvůli problémům s dopravou, dostupností produktů a cenou. Nyní je skvělý čas, pokud jste to ještě neudělali, vytvořit seznam klíčových otázek ohledně dodavatelů a zahájit rozhovory s potenciálními novými obchodními partnery. Možná zjistíte, že svůj produkt můžete získat rychleji a levněji jinde. Možná přijdete na to, že vámi vybraní prodejci jsou pro vás stále ti nejlepší, ale přinejmenším budete vědět, kdo další působí na trhu v případě, že byste museli využít alternativních dodavatelů.

V současné době se velká většina podnikatelů již začíná vzpamatovávat z následků, které pandemie přinesla. Využijte tento čas moudře k posílení svého podnikání znovuvybudováním pevných základů.

Pokud přemýšlíte o tom, jak efektivně přenastavit procesy, jak přehodnotit váš obchodní model a jak získat nadhled potřebný k realizaci změn, nemusíte na to být sami. TAB Board vám v tomto ohledu může být skvělým pomocníkem.