Jak požádat zákazníky o doporučení?

Jak požádat zákazníky o doporučení?

Můžete utratit všechny peníze z vašeho marketingového rozpočtu a doufat, že to bude mít pozitivní efekt na váš byznys, ideálně takový, že se vám podaří získat nové zákazníky. To si však vyžádá spoustu času, peněz i dalších zdrojů a s nejistým výsledkem.

Nebo můžete svou pozornost upřít ke svým stávajícím zákazníkům a požádat je o doporučení. Mohou se tak stát bohatým zdrojem dalších zákazníků. Vše záleží na tom, jak se k tomu postavíte.


Zde je několik tipů, jak zvýšit pravděpodobnost, že vás stávající zákazníci doporučí dalším:

Ujistěte se, že vaše společnost poskytuje zákaznický servis té nejvyšší úrovně

Než začnete své zákazníky žádat o doporučení dalším potenciálním klientům, je nezbytné, abyste vy i váš tým poskytovali zákazníkům služby té nejvyšší úrovně. Díky tomu je pro vaše stávající zákazníky jednodušší vás a váš produkt či službu doporučit dalším lidem ze své sítě kontaktů.

Vytipujte ten nejlepší čas pro žádost o doporučení

Občas se vyplatí, pokud svým zákazníkům navrhnete, že v případě, že jsou s vaším produktem či službou spokojení, budete vás moct požádat o doporučení. Podle marketingové společnosti LOCALiQ jde o „nízkonátlakový dotaz, protože dává klientům možnost vás doporučit na základě vaší zkušenosti. Zároveň jim dává najevo, že pokud půjde o pozitivní zkušenosti, měli by k vám poslat podobně nastavené lidi.“

Dalšími vhodnými momenty pro žádost o doporučení je buď po dodání slíbeného produktu či služby, případně ve chvíli, kdy stávající zákazník projeví spokojenost s vašimi službami.

Doporučení jako zdroj doporučení

Je velmi těžké žádat své zákazníky o něco, co sami neděláte. Využijte příležitost poskytnout doporučení, nebo „jen“ pozitivní zpětnou vazbu svým obchodním partnerům. Pokud cítíte, že právě oni by pro vás mohli být díky doporučení zdrojem nových zákazníků, zvedněte telefon a zavolejte jim. Podělte se s nimi o to, že jste o jejich podnikání slyšeli skvělé věci a rádi byste se o nich dozvěděli více, abyste je mohli doporučit svým klientům. Tento váš krok může vyústit ve schůzku, kde budete mít vy příležitost prezentovat svůj byznys. Váš protějšek tak bude mít dostatek informací, aby mohl doporučit vás a vaše služby. Velkým pomocníkem v této oblasti mohou nýt networkingová setkání, kde máte příležitost oslovit „svým příběhem“ větší množství lidí najednou.

Motivujte zákazníky k doporučení

Požádat někoho o doporučení je mnohem jednodušší, pokud mu nabídnete odměnu. Jakou? Co třeba dárkové poukázky, slevu na příští nákup nebo dar pro charitativní organizaci dle vlastního výběru. Dejte svým stálým zákazníkům vědět, že pro ně máte přichystanou odměnu, kterou získá prvních 10, kteří vám díky svému doporučení přivedou nového zákazníku. To může velmi dobře uvést věci do pohybu.

Vytvořte pro zákazníky formální proces doporučení

Můžete pokračovat v neformálním vyhledávání a propagaci doporučení zákazníků, lepších výsledků byste však mohli dosáhnout nastavením procesu pro získávání doporučení. Tyto klíčové kroky pomohou vašim věrným zákazníkům poskytnout doporučení, která chcete:

  • Nabízejte odměny za doporučení, od exkluzivních slev po novinky o upgradech produktů nebo upozornění na předprodej.
  • Vytvořte cílenou e-mailovou kampaň a vysvětlete zákazníkům , co byste chtěli, aby udělali a co dostanou za doporučení.
  • Přidejte snadno použitelný odkaz na doporučení, který mohou vaši zákazníci zahrnout do příspěvků na sociálních sítích.
  • Bonusový tip: Při předkládání faktury klientovi nežádejte o doporučení.

Nakonec můžete vytvořit šablonu doporučující zprávy, kterou mohou vaši spokojení zákazníci předávat dál.

Zákazníci jsou pro firmy zdrojem příjmů. Když jsou spokojení, mohou vám díky svým doporučením otevřít dveře k mnoha novým zákazníkům, které by se vám možná nikdy nepodařilo napřímo oslovit.

Chtěli byste pravidelně získávat tipy, které vám pomohou posouvat rozvoj vaší firmy vpřed? Staňte se členem TAB a čerpejte osvědčené rady od zkušených podnikatelů.