5 tipů pro sledování marketingové strategie konkurence

5 tipů pro sledování marketingové strategie konkurence

Bez ohledu na to, jak jedinečný je produkt nebo služba, kterou nabízí, má každá firma na trhu konkurenta – a často nejen jednoho. Díky tomu nemůže být žádný ředitel či majitel firmy spokojený, nebo se domnívat, že není ohrožen jeho blahobyt.

Konkurence je součástí života každého podnikatele. Tipem pro tvorbu jeho marketingové strategie tak pro něj může být sledování toho, co jeho konkurenti říkají, a hlavně, jak jsou tyto informace přijímány jeho cílovou skupinou, tedy potenciálními zákazníky.

 

Zde je pět tipů, které vám pomohou v tvorbě vaší marketingové strategie díky pozorování konkurence:

1. Monitorujte změny na webových stránkách konkurence

Stejně tak, jako vás stojí spoustu času, energie a také peněz vytvoření vašich firemních webových stránek tak, aby byly zajímavé pro vaše zákazníky, vězte, že i vaše konkurence tvrdě pracovala na budování těch svých. Kdy jste naposledy navštívili internetové stránky vašeho protivníka v boji o zákazníka, abyste ho prozkoumali a zjistili, jak na první pohled působí? Pokud tak činíte, nebo se na to chystáte, nezapomeňte na jednu důležitou věc – DÍVEJTE SE NA NĚ OČIMA ZÁKAZNÍKA. Zjistěte, jak přehledná je navigace na homepage a jak snadné přecházet z jedné stránky na druhou. Poté, co takovou „prohlídku“ provedete, zapište si do svého kalendáře, že se sem za pár týdnů zase vrátíte a zjistíte, co se změnilo. Sledujte jakékoli změny, i maličkosti mohou v marketingu hrát podstatnou roli.

2. Sledujte činnost konkurence na sociálních sítích

V dnešní době již neplatí, že zákazníci hledají informace o vás a vašich produktech či službách jen na firemních webových stránkách. Právě proto většina firem využívá pro komunikaci se svými zákazníky či klienty sociální sítě, a stejně tak to dělá i jejich konkurence. Pokud i vy pracujete se sociálními sítěmi, vězte, že i v tomto ohledu se můžete od konkurence přiučit. Zajímavé je hned na začátku zjistit, jaké platformy vaše konkurence používá – Facebook, Twitter, Instagram nebo LinkedIn? Jaké příspěvky sdílí? Jak vypadá její profilová stránka? Přijde vám lepší nebo horší než ta vaše? To vše si zanalyzujte. Není vůbec nic špatného na tom začít stránku své konkurence na sociálních sítích „Sledovat“. Díky tomu budete mít okamžitou informaci ohledně nových sdílených nabídkách, speciálních akcích. Stejně tak můžete odhalit jakoukoli změnu v jejich marketingové strategii.

3. Analyzujte obsah, který konkurence sdílí

Může se stát, že příspěvky, které vaše konkurence sdílí se svými zákazníky, se budou těšit většímu ohlasu u cílové skupiny než ty vaše. A je jedno, zda jde o blogové příspěvky, podcasty, videonahrávky, infografiky nebo webináře, které realizuje pro své zákazníky. Ačkoli to na první pohled může vypadat jako velký problém, není třeba propadat beznaději. Naopak, můžete díky tomu zjistit, jaký obsah vaše potenciální zákazníky nejvíce zajímá. To vše poznáte z četnosti sdílení nebo „lajků“, kterých jednotlivé příspěvky konkurence dosáhly.

4. Nastavte Google Alert

Nevíte, co čem je řeč? Nevadí! Jedná se o jednoduchý způsob, jak sledovat, jak si stojíte v online boji s konkurencí. Do Google Alert zadejte několik relevantních klíčových slov v oboru a pravidelně tak sledujte, kdo o vás a vaší konkurenci mluví. Můžete tak zhodnotit, jaká marketingová sdělení zaujala nejen veřejnost, ale také online média.

5. Dívejte se na konkurenci očima zákazníka

Není nic lepšího a také inspirativnějšího než si na vlastní kůži vyzkoušet, jaké je to být zákazníkem vaší konkurence. Jen tak můžete z bezprostřední blízkosti prověřit, jak funguje jeho zákaznický servis, jeho přístup ke klientům, a to jak online, tak i na prodejně. Díky této zkušenosti možná odhalíte chyby, které ve své komunikaci se zákazníky děláte vy, nebo naopak zjistíte, že kráčíte tou správnou cestou.

Sledování a sbírání informací o marketingovém chování konkurence by však neměly být pouze součástí dalšího šanonu na vaší poličce v kanceláři či nové složce v počítači. Aby vámi vydaná energie byla dobře využita, je třeba s nabytými informacemi pracovat. Identifikujte vaše nedostatky v marketingu, zjistěte, jak se můžete svým zákazníkům přiblížit, tak aby jejich zkušenosti s vámi byly něčím jedinečným, o čem se rádi zmíní svým známým a přátelům. A to je ten nejlepší marketing.

Zajímá vás, jak můžete využít sociální sítě ve vašem byznysu? Přečtěte si článek 5 tipů, jak využít sociální sítě ke zvyšování prodejů.