Sezónní SWOT analýza: Přehodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb

Sezónní SWOT analýza: Přehodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb

SWOT

Mnoho vedoucích pracovníků provádí každoročně SWOT analýzu a považuje ji za základ strategického plánování na následující rok. Díky komplexnímu vyhodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb své firmy jsou schopni přijímat nejrůznější rozhodnutí o tom, jak přistupovat ke klíčovým faktorům podnikání, řešit rizika a obavy a dosáhnout udržitelného růstu. Pokud však vaše podnikání zažívá byť jen mírnou míru sezónnosti, tento každoroční přístup ke SWOT pravděpodobně nedosahuje úrovně strategického nástroje, kterým by mohl být.

Mnoho firem zažívá sezónní vzestupy a poklesy. Od stavebnictví a maloobchodu až po hubení škůdců a dokonce i výrobu, mnoho společností má různé strategie pro různá roční období – nebo by alespoň měly mít. Roční SWOT analýza sice může zohlednit sezónnost, ale pro mnoho sezónních firem může být přínosné provádět SWOT pololetně nebo dokonce čtvrtletně.

SWOT může být náročná a časově náročná práce. Pravidelnější provádění této strategické práce však sezónním společnostem poskytuje výraznou dlouhodobou výhodu oproti konkurenci, lepší porozumění a kontrolu nad zdroji a schopnost být mnohem agilnější v sezónách, kdy je práce hodně i málo.

Jak provést sezónní SWOT analýzu

Komplexně provedená sezónní analýza SWOT může poskytnout výjimečný přehled o tom, jak využít opakující se vrcholy a poklesy vašeho podnikání.

1. Nejprve shromážděte data

Porozumět sezónnosti znamená víc než jen mít instinkt nebo si všímat rozdílů v tržbách. Je nezbytné shromažďovat nejrůznější údaje včetně údajů o výrobě, zapojení zákazníků, prodeji a nákladech souvisejících s konkrétními ročními obdobími – a o výkyvech v těchto obdobích. Tato data vám pomohou identifikovat minulé vzorce a předpovědět budoucí trendy.

2. Pak je čas na interní analýzu

Nyní, když jste shromáždili data, je čas jít trochu hlouběji a identifikovat vnitřní faktory, které přispívají k této sezónní dynamice z pohledu SWOT. Na straně silných stránek může výrobce zefektivnit výrobní procesy a posílit pracovní sílu v době vysoké poptávky. Nebo stavební společnost je téměř jistě efektivnější v letních měsících z mnoha důvodů. Vaším úkolem je zjistit, jaké důvody to jsou, a nakonec je využít.

3. Proveďte externí analýzu

Tržní trendy, sezónní požadavky, problémy dodavatelského řetězce, nové předpisy a mnoho dalších vnějších faktorů může ovlivnit schopnost vaší firmy prosperovat. Analyzujte a zjistěte, jaké vnější síly ovlivňují vaši firmu, a začněte přemýšlet o způsobech, jak jejich dopad na provoz a produktivitu buď negovat, nebo posílit.

4. Nadchněte se pro strategické plánování

Jakmile shromáždíte data a provedete analýzu, měli byste být připraveni vypracovat akční strategie, abyste co nejlépe využili sezónnost svého podnikání. Na základě sezónních zjištění SWOT můžete takticky plánovat výrobní harmonogramy, spouštět marketingové kampaně, vytvářet rozpočty a přidělovat zdroje v souladu s dynamikou pomalých a rušných sezón.

5. Ujistěte se, že monitorujete

Klíčem k efektivnímu využití sezónních SWOT je důsledné sledování trendů a pravidelná aktualizace shromážděných údajů. Výkyvy na trhu, globální stresové faktory, změny v chování zákazníků, nové technologie a další faktory mohou změnit vaši sezónní SWOT a strategii. Sledujte proto všechny přispívající vlivy, které mohou ovlivnit vaši organizaci a provoz.

Téměř každá sezónní společnost má přirozené slabiny související s těmito pravidelnými očekávanými obdobími útlumu. Zvýšením četnosti SWOT analýzy mohou majitelé i těch nejsezónnějších firem vytvořit inteligentní a informovanou strategii na celý rok.