Jak dobře znáte své zaměstnance?

Jak dobře znáte své zaměstnance?

Komunikace úkolů

Úspěšní a efektivní leadeři mají často společné některé zajímavé rysy. Patří mezi ně například vize, nadšení a integrita. Výzkumy však naznačují, že klíčovou vlastností velkých business lídrů je komunikace. Silné komunikační dovednosti však znamenají mnohem víc než jen dar mluvit. Být efektivním komunikátorem totiž znamená i poslouchat. Jen tak můžete pochopit, ocenit a podpořit vaše zaměstnance.

Když se nad tím zamyslíte, jak dobře znají vaši zaměstnanci příběh vašeho původu? Ví takové věci, jako proč jste založili firmu, jaké oběti jste museli podstoupit, co vás inspiruje a pohání k neustálému růstu? Historie majitelů firem je mezi zaměstnanci často všeobecně známá a je tématem diskuze na nejedné týmové poradě. Vaši zaměstnanci pravděpodobně znají jméno vaší manželky, možná vědí, kam jste chodili do školy, možná dokonce znají vaše oblíbené koníčky.

Jak dobře dokážete na tyto otázky o svém týmu odpovědět VY?

Zamyslete se nad tím, co kromě znalosti jejich jmen a titulů skutečně víte o lidech, kteří pro vás a s vámi pracují?

To, jak znáte vaše zaměstnance, fakt, že víte, co je ráno nutí vstát a jít pracovat pro vás, muže mít obrovský vliv na firemní kulturu, pracovní morálku celého vašeho týmu, výkonnost jeho jednotlivých členů i budování loajality u vašich zaměstnanců. Skvělí leadeři totiž vědí, že spojení vytváří komunitu. A komunity mohou pohnout horami.

Zkuste být proto více aktivní a poznávejte své zaměstnance. Jak na to?

  1. Buďte přístupní. Jak složitý nebo jednoduchý přístup k vám mají vaši zaměstnanci na pravidelné bázi? Zvažte zavedení politiky otevřených dveří a podporu přístupné komunikace.
  2. Aktivně se zajímejte. Vaši zaměstnanci pravděpodobně žijí dynamický a naplňující život i mimo vaši firmu. Běží Tomáš z marketingu příští víkend maraton? Ztratila Klára z účtárny právě maminku? Vyjádření upřímné podpory a soucitu s životními událostmi vašich zaměstnanců buduje důvěru a spojení. Navíc je to prostě správné.
  3. Všímejte si podmínek na pracovišti. Nikdo nechce pracovat ve špatném nebo náročném prostředí. I když si ne každá firma může dovolit velkou rekonstrukci nebo zásadní modernizaci, i menší vylepšení pracovního prostředí svědčí o péči o zaměstnance a posiluje vzájemné vztahy.
  4. Pořádejte společenské akce mimo kancelář. Společenské setkání se zaměstnanci mimo práci může často přinést překvapivá odhalení. Kdo by to byl řekl, že tichý administrátor je ve skutečnosti týmový triviální mistr nebo že váš technický inženýr mluví třemi jazyky! Některé z těchto objevů mohou být dokonce přínosem pro celou firmu.
  5. Vytvořte dosažitelný systém odměn. Zavedení systému odměn znamená víc než jen zvýšení produktivity. Funguje také jako barometr toho, jak jsou vaši zaměstnanci motivováni, což vám následně poskytne lepší přehled o stylu práce a motivaci.
  6. Podporujte rozvoj zaměstnanců, týmu a vedení. Znáte tu častou otázku při pohovoru: „Kde se vidíte za pět let?“. Nikde není tento dotaz na místě více než při rozhovoru s vašimi zaměstnanci. Diskuse o možnostech rozvoje s každým jednotlivým zaměstnancem prokazuje vaše odhodlání pomoci týmu aktualizovat jeho cíle, vytváří pocit sounáležitosti a buduje důvěru a přátelství. Nemluvě o tom, že rozvojové programy jsou skvělé pro dosažení vašich celkových obchodních plánů.

Sečteno a podtrženo

Vaši zaměstnanci jsou vaším nejcennějším zdrojem a najali jste je z nějakého důvodu. Tím, že věnujete čas a energii tomu, abyste projevili aktivní zájem o jejich životy a kariéru, můžete vybudovat silnější a uspokojivější firemní kulturu, ve které se vašim lidem – a vašemu podniku – bude dařit.

Řídíte firmu i zaměstnance a hodil by se Vám pohled zvenčí na to, jak si vedete? Naši zkušení TAB facilitátoři a kouči jsou připraveni s ní pomoci. Inspiraci a neotřelé pohledy na váš byznys od podobně smýšlejících podnikatelů načerpáte i díky členství v TAB Board.