Ať už to milujete, nebo nenávidíte, vytváření sítí (networking) je pro růst a úspěch podnikání nezbytné. Pro mnoho podnikatelů, se kterými pracujeme, je to však často velký strašák. Pokud se k tomu ale správně postavítě, může pro vás networking být nakonec příjemný a efektivní proces pro všechny zúčastněné strany. Vzhledem k tomu, že se letos na jaře vracejí osobní akce, nezapomeňte využít příležitosti, které se vám nabízejí.
Pár tipů pro zlepšení vašich networkingových dovedností:
Udělejte si plán pro networking
Než se letos ponoříte do networkingu, doporučujeme, abyste k němu přistupovali s promyšleným a vypracovaným plánem. Networking vyžaduje čas, energii a v některých případech i peníze, plán vám tak umožní vytěžit z něj maximum. Při přípravě plánu networkingu si položte následující otázky:
- S kým se chci setkat? (prodejci, dodavatelé, partneři, konkurenti, zákazníci atd.).
- S kým chci v tomto roce obchodovat?
- Jakým způsobem chci rozvíjet své podnikání? (pronikání na stávajícím trhu nebo jeho rozšiřování, akvizice, obchodní partnerství atd.)
Když zvažujete své cíle v oblasti networkingu, doporučujeme je sladit s vašimi obchodními cíli. Kromě toho si stanovte priority, které cíle jsou nejdůležitější, protože to vám umožní moudřeji rozdělit čas a zdroje.
Spojte se s lidmi a podniky mimo váš obor
Pokud jde o navazování kontaktů, můžeme mít tendenci držet se toho, co známe, a vyhledávat příležitosti pouze v rámci svého oboru. I když je moudré vědět, co se děje ve vašem oboru, můžete se hodně naučit z toho, co dělají firmy v jiných odvětvích. Můžete se dozvědět o nových obchodních modelech, technologiích, marketingových strategiích atd., které pak můžete začlenit do svého vlastního podnikání a možná vás dokonce dovedou k tomu, že se stanete lídrem ve svém oboru. Místo toho, abyste si vybírali libovolné akce, kterých se chcete zúčastnit, doporučujeme vyhledávat veletrhy a akce související s vašimi koníčky nebo zájmy, abyste z nich získali co největší užitek.
Networking na sociálních sítích
Přestože mnoho firem využívá sociální média ke spojení a udržování vztahů se svými zákazníky, často nevyužívají jejich potenciál pro navazování kontaktů s jinými firmami. Když se řekne networking firem, pravděpodobně se vám vybaví LinkedIn, ale každá platforma sociálních médií může být přínosná, pokud se použije správným způsobem.
Majitelé firem často v touze zviditelnit svou značku posílají všem stejný obsah v naději, že se uchytí. Pro úspěšnější přístup k navazování kontaktů doporučuji, abyste svá sdělení přizpůsobili. Věnujte nějaký čas tomu, abyste se dozvěděli více o tom, komu posíláte zprávu – projděte si jeho profil nebo stránku a zjistěte, co dělá, jak to dělá a co na jeho přístupu obdivujete nebo jakou hodnotu by výměna informací nebo znalostí mohla přinést oběma stranám. Doporučujeme nedělat to příliš „prodejně“ a místo toho projevit opravdový zájem dozvědět se o kontaktované osobě nebo firmě více.
Dalším organičtějším způsobem navazování kontaktů je vytváření online obsahu. Opět platí, že místo psaní příspěvků typu „Skvělý článek!“ zvažte položení relevantní otázky, která podpoří dialog mezi oběma stranami a umožní přirozenou výměnu znalostí.
Je networking oblastí, ve které se chcete letos zlepšit? Zvažte vstup do TABu, kde budete moci využívat výhod individuální spolupráce s koučem certifikovaným TAB a také se obklopit podobně smýšlejícími majiteli firem v rámci TAB boardů. Kontaktujte nás ještě dnes a dozvíte se více!