Přemýšleli jste jako majitel firmy někdy o tom, kdo nahradí jednoho z vašich vedoucích zaměstnanců, pokud by dnes rezignovali? Je to těžká otázka a pravdou je, že nikdo ve skutečnosti neví, kdy může přijít krize, rezignace nebo dovolená. To je důvod, proč je důležité mít připravený plán, když ve vedení vaší firmy nastanou nějaké změny. Ztráta, byť jen jednoho z vašich lídrů může mít na váš byznys velký dopad. Proto je třeba být připravený – plán vám může pomoci snížit stres, omezit jakékoli nepříznivé účinky a zároveň udržet vaše podnikání efektivní během přechodu.
Nábor a získávání talentů jsou dva z nejčastějších problémů, se kterými se firmy v současné době potýkají – často proto, že se snaží najít někoho, kdo by obsadil volnou roli. Místo toho, abyste se trápili, uvažujte o využití talentu, který již máte. Plán rozvoje vedení je strategický plán, který pomáhá vašim zaměstnancům rozvíjet kompetence s cílem připravit je na manažerské a vedoucí role. Mezi některé výhody patří mimo jiné zvýšení loajality a nasazení zaměstnanců, úspora nákladů, podpora obchodní strategie a dosažení lepších obchodních výsledků.
Jak na to?
Zhodnoťte a identifikujte svůj talent
Velikost vašeho talentového fondu se bude lišit v závislosti na velikosti vaší firmy. Pokud máte malý až středně velký podnik, i pro vás bude plán rozvoje vedení užitečným nástrojem plánování do budoucna. Podívejte se na seznam vašich zaměstnanců, abyste viděli, jaké dovednosti přinášejí do vaší firmy. Promluvte si s nimi a zjistěte, jaké jsou jejich profesní cíle, čeho by chtěli dosáhnout. Majitelé větších firem mohou na těchto aktivitách spolupracovat se svým středním managementem. Jeho členové s cílem identifikovat zaměstnance, kteří vykazují potenciál stát se lídry.
Nepřehlédněte ani zaměstnance pracující na nejnižších pozicích. Někdy můžete talent najít i mezi nimi a se správným školením a vedením se mohou stát vycházejícími hvězdami a vystoupat na vyšší pozice.
Definujte klíčové kompetence lídra a styl leadershipu
Kromě dovedností, které vaši zaměstnanci přinesou ke stolu, je důležité zvážit také jejich vůdčí schopnosti a styly vedení. Při výměně vedoucího se můžete cítit nakloněni vybrat někoho, kdo doplní kulturu vaší organizace. I když je to důležité, věnujte velkou pozornost jene vašim okamžitým, ale i budoucím obchodním potřebám. To by vám mělo dát jasno v tom, kdo se pro danou práci nejlépe hodí.
Navrhněte plán
Plány rozvoje vedení vyžadují investici do vašich zaměstnanců. Kromě formálního školení a kurzů je vhodné zavést mentorský program a příležitosti pro „stínování na pracovních pozicích“, aby se zmenšila propast mezi zaměstnanci a vedením. Pamatujte na to, že nejlepší lídři mají tendenci znát svou firmu zevnitř i zvenku.
Skvělým příkladem v tomto ohledu může být Starbucks. Ten školí své podnikové manažery jako baristy, aby skutečně rozuměli baristům a zkušenostem zákazníků. Společnost také výrazně investuje do rozvoje vedení na všech úrovních.
Pravdou je, že uplynulé dva roky rozvoji talentů ve firmách nepřály. Nyní je ale čas se podívat zase dopředu. A inspiraci můžete načerpat přímo od dalších podnikatelů na pravidelných setkáních podnikatelských TAB boardů.