Možná se tímto tématem nezabýváte pravidelně a možná ho neřešite vůbec, ale denně každým svým krokem přispíváte k tomu, čemu se říká „firemní kultura“. Co to však znamená mít firemní kulturu? Jak ovlivní celkovou morálku ve vaší firmě?
Odpověď na poslední otázku zní – ZÁSADNĚ. Důležité tak je si uvědomit, že firemní kultura není jen doménou velkých korporací. Týká se to i vaší firmy, bez ohledu na to, zda zaměstnáváte jednoho, 10 nebo 100 lidí. Vždy má vaše firma určitou kulturu a vy jako její majitel jste jejím strůjcem. Pokaždé, když se ve firmě objevíte pozdě, nebo dříve odcházíte, nastavujete svým zaměstnancům standard. Stejně tak v momentě, kdy jste ve firmě první a odcházíte z ní poslední.
Důkazem toho, že pečovat o firemní kulturu se vyplatí, je například to, že podle průzkumů je mileniály, kteří momentálně vstupují na pracovní trh, firemní kultura jedním z klíčových ukazatelů pro výběr budoucího zaměstnání. Až 90 % z nich by dokonce uvažovalo o snížení platu výměnou za pozitivní firemní kulturu.
Firemní kultura jako konkurenční výhoda
Možná vás ani nenapadlo, že ve skutečnosti firemní kulturu máte. Být „nekulturní“ při podnikání má však stejnou (nebo podobnou) negativní konotaci jako na osobní úrovni. Pokud nemáte definovanou kulturu, může být práce ve vaší společnosti nezajímavá a, právě proto, neinspirující. A to vám například v boji o kvalitní zaměstnance a kolegy rozhodně nepomůže. Ještě horší však je, že „toxická“ kultura může vést zaměstnance k tomu, aby se sbalili a odešli od vás. Jednoduše proto, že se cítí nepohodlně a podhodnocení, nevyznají se.
Pokud jste nad tímto tématem ještě nepřemýšleli, je čas začít. Nejprve si odpovězte na pár otázek:
- Jaká je podle vás vaše současná firemní kultura?
- Jaká chcete, aby byla – sociální, formální, založená na úspěších, založená na výsledcích, flexibilní, spořádaná?
- Jak můžete zapojit své zaměstnance?
- Bude vám více vyhovovat přísnější nebo uvolněná kultura?
Majitel firmy nastavuje tón kultury a definuje ji, ať už vědomě nebo podvědomě. Příklad, který vy nastavíte, následují vaši zaměstnanci i kolegové. Pokud přijdete brzy, zůstanete dlouho v kanceláři a pracujete o víkendech, nastavujete tím pracovitou kulturu. Přijdete-li pozdě, odejdete dříve a budete pracovat obecně s pružnou pracovní dobou, budete vysílat jiný signál.
Podobné je to i s dress codem, který si zvolíte pro svou kancelář. Budete jím vyjadřovat určitá očekávání – neformální oblečení, jako jsou džíny a trička, poukazuje na jinou firemní kulturu než jakou představují kalhoty a košile a zcela výrazně se odlišuje od klasických obleků, kravat a kostýmků.
Příklady táhnou
Vštípení zodpovědnosti do vašich zaměstnanců, ať s jednoznačným nebo širším záměrem, začíná na nejvyšší úrovni, tedy předáním pozitivního příkladu. Věřím, že se to podaří, pokud ji nastavíte do všeho, od chování a odpovědnosti až po jednání s klienty, zákaznickou podporu, dodržování termínů atd.
I když jste o své firemní kultuře ještě nikdy nepřemýšleli, neznamená to, že je příliš pozdě. Pokud jde o obchodní úroveň, vždy existuje prostor ke zlepšení. Velmi často se zaměřujeme pouze na externí dojem, na vztahy s klienty. To je silné podhodnocení významu zavedení firemní kultury, vaše interní nastavení společnosti je stejným, ne-li důležitějším nástrojem k úspěchu.
Jsme za polovinou velmi složitého roku, apeluji na vás, zamyslete se, vyhodnoťte své výsledky versus cíle a zařaďte rozvoj pozitivní firemní kultury do hodnocení vaší firmy.
Kde chcete být na konci roku? A za další rok?
Autorkou článku je Ingrid Šůrová, regionální ředitelka TAB Board Praha – region SEVER
Firemní kultura je jedním z častých témat, která na pravidelných zasedáních podnikatelských TAB Boardů členové probírají a sdílejí své zkušenosti. Díky tomu se mohou neustále zlepšovat a posouvat sebe a své firmy vpřed.