Dokáží úspěšní majitelé a generální ředitelé vykazovat stejné kvality ve všech oblastech? Obecně lze říci, že „ano“. Konkrétní osobnostní a povahové vlastnosti mohou být identifikovány jako základní složky pro prakticky každého obchodní lídra, ať už se narodil, aby se stal CEO, nebo zda se postupně k takové pozici vypracoval.
Představujeme vám tak pět základních rysů, jimiž se vyznačují úspěšní podnikatelé a manažeři, kteří jsou špičkami ve svých oborech. Důležité je, umět s nimi pracovat a rozvíjet je.
Emoční inteligence.
Schopnost „číst“ lidi a spojit se s nimi na emocionální úrovni může být nejdůležitějším vůdčím rysem. Podnikatelé a manažeři, kteří jsou jsou schopni přesně identifikovat a řídit emoce ostatních lidí, aby dosáhli konkrétních cílů, mají nejlepší předpoklady pro úspěšné řízení jejich byznysu. Posilováním svých dovedností v této oblasti získáváte „jasné pochopení toho, jak ostatní lidé pracují, včetně toho, co je motivuje.“
Vášeň pro učení
Opravdoví lídři nikdy nepředpokládají, že vědí vše a vzdělávání se pro ně je nedílnou součástí jejich života. Věnují čas tomu, aby se ponořili hlouběji zjištění, jak fungují jejich společnosti, a uvědomují si, že i jejich zaměstnanci mají určitě potenciál své šéfy něco naučit. Můžeme je přirovnat k milovníkům aut – jsou totiž hluboce zaujatí motory svých firem a neustále přemýšlí o tom, jak je vyladit.
Umění komunikace a naslouchání
Úspěšní generální ředitelé vědí, jak správně komunikovat se svým okolím, aniž by se ztratili v průmyslovém žargonu, nebo tím, že si nafoukli vlastní ego. Posláním lídra bez ohledu na to, v jakém oboru působí, je inspirovat a motivovat své kolegy a zaměstnance. Velmi důležité pak je uvědomit si, že efektivní lídři chápou důležitost naslouchání. Naučte se tedy soustředit se nejen na to, co ostatní říkají, ale i na to, co vyjadřuje řeč jejich těla a další prvky nonverbální komunikace. Budete lepším komunikátorem právě proto, že ostatní budou mít pocit, že se skutečně zajímáte o to, co říkají.
Schopnost otočit se zpět
Velcí lídři rozhodují často na denní bázi. Snaží se řešit nejrůznější situace, analyzovat výhody a nevýhody a určit způsob, jak vést podnikání kupředu. Proto je dobré, umí-li se zastavit, ohlédnout se zpět, svá dřívější rozhodnutí zpětně zhodnotit a v případě potřeby změnit strategii. Nebojte se poslouchat své zaměstnance, přijmout kritiku a využít zpětné vazby. Pokud se však rozhodnete posunout novým směrem, nedívejte se zpět. Když se totiž rozhodnete jít novou cestou, potřebujete plnou podporu a pozornost, na zabývání se minulostí není prostor.
Stát si za svým
Jedním z častých důvodů, proč jsou zaměstnanci nespokojení ve firmě, pro níž pracují, je to, že mají pocit, že nemohou věřit slovům lídra. Vize, kterou prezentují jsou na první pohled nějaké, ale jejich kroky jdou zcela jiným směrem. Silný lídr si za svými vizemi stojí a snaží se je beze zbytku naplnit. Když řekne, že bude jednat, musí následovat akce. Zaměstnanci a kolegové musí vědět, že člověku na vrcholu mohou důvěřovat, protože ze zkušenosti ví, že drží své slovo.
Pokud máte pocit, že v některé z těchto oblastí máte mezery a je vaším cílem se v tomto ohledu zlepšit, nezoufejte. Řešením pro vás může být připojení se k jednomu z našich TAB Boardů složených z úspěšných majitelů firem. Díky tomu bude řízení vašeho byznysu snadnější a efektivnější.