Zlepšete cenotvorbu a řízení dodavatelského řetězce

Zlepšete cenotvorbu a řízení dodavatelského řetězce

Téměř dva roky působí globální krize dodavatelského řetězce na podniky po celém světě. Nikdo ji nečekal a řada firem se musela přizpůsobit, aby přežily. Dopady tohoto problému budeme pociťovat dlouho. Možná jste našli řešení pro vaši momentální situaci, nicméně je třeba přemýšlet nad těmi dlouhodobými. Zamyslete se proto nad přehodnocením cen a řízení dodavatelského řetězce z dlouhodobého hlediska.

Jak na to?

Efektivně komunikujte se svými dodavateli

Udržování dobrých vztahů s dodavateli pomocí efektivní komunikace může výrazně zlepšit fungování vašeho dodavatelského řetězce. Informujte své dodavatele o tom, co od vás mohou očekávat a jaké jsou vaše plány do budoucna. Stejně tak vás mohou vaši dodavatelé informovat o všech očekávaných zpožděních nebo problémech, které by mohly způsobit možné narušení vašeho provozu. Zvažte naplánování pravidelných schůzek, ideálně v dostatečném předstihu před vaší „rušnou sezónou“, na kterých můžete prodiskutovat vaše očekávané potřeby a vyřešit případné problémy, které by se mohly vyskytnout.

Snižte náklady na nákup

Dalším důvodem, proč je důležité udržovat dobré vztahy s dodavateli, je skutečnost, že to může ovlivnit vaše nákupní náklady. Dodavatelé loajálním zákazníkům budou mít větší tendenci poskytovat lepší ceny než zákazníkům, kteří je využívají ad hoc. Dodavatelé, kteří vědí, co mohou očekávat v souvislosti s budoucími objednávkami, mohou být navíc ochotnější poskytovat lepší ceny, což je důvod, proč je častá komunikace prvořadá.

Optimalizujte svůj dodavatelský řetězec

I ti nejlepší dodavatelé mají někdy problémy. Z tohoto důvodu je výhodné zajistit si více dodavatelů a vést si jejich aktualizovaný seznam. Tento proaktivní přístup vám zajistí, že budete schopni plnit své objednávky, pokud se něco pokazí u vašeho primárního dodavatele. Možná budete chtít dokonce zvážit kombinaci místních a globálních dodavatelů, abyste měli maximální klid, s ohledem na rozdíly v nákladech.

Dalším způsobem, jak optimalizovat dodavatelský řetězec, je využití softwaru pro správu zásob, který vám pomůže sledovat stav zásob při jejich pohybu v jednotlivých fázích. Tyto údaje pak budete moci analyzovat na měsíční bázi a získáte tak přesnější představu o potřebách vašeho dodavatelského řetězce.

Navzdory probíhající krizi dodavatelského řetězce je nyní čas přehodnotit způsob jeho řízení. Naštěstí na to nemusíte být sami, a to díky členství v TAB. Kombinace osobního koučinku s pravidelnými zasedáními podnikatelských boardů vám pomohou získat důležité informace a těžit ze zkušeností dalších členů vašeho boardu.