Tržní podmínky se neustále mění a potřeby a preference zákazníků se v průběhu času často
mění, takže vedoucí pracovníci se musí zapojit do efektivního a realistického strategického
plánování.
I když plnohodnotný strategický plán může mít mnoho podob, měly by vždy zahrnovat určité
klíčové prvky. To pomáhá zajistit, aby plán zaujal smysluplné místo v organizaci, a nestal se
dalším dokumentem zapomenutým ve stole.
Při sestavování strategického plánu se nepokoušejte proces uspěchat. „Výběr trasy určí, jak
pomalu nebo rychle dosáhnete svého konečného cíle, takže je velmi důležité volit moudře.“
Pět „nezbytných“ prvků a kroků, které je třeba mít na paměti při sestavování plánu:
1. Začněte svou vizí
Možná víte, jak vypadá „úspěch“ v současnosti a možná i trochu v budoucnu. Každý
strategický plán však vyžaduje širší a dalekosáhlou vizi budoucího úspěchu.
2. Začleňte firemní hodnoty
Ať už hodnoty vycházejí od majitele firmy nebo z firemní kultury, je zásadní formulovat „co
firma dělá, komu slouží a jaká byla motivace majitelů k založení firmy.“ U strategického plánu
„mohou být hodnoty široké, přičemž každou z nich představuje jedno nebo dvě slova.“
Stanovení firemních hodnot pomáhá firmě udržet si její hlavní poslání a budovat stále hlubší
důvěru se svou zákaznickou základnou.
3. Zdůrazněte odpovědnost
V mnoha případech skupina jednotlivců spolupracuje na vytvoření strategického plánu. To
bohužel může vést k tomu, že nikdo není ve skutečnosti zodpovědný za akční kroky v plánu.
Proto je stanovení odpovědnosti zásadní, bez ní se mohou objevit tyto negativní důsledky:
- Střet perspektiv ohledně obchodních priorit
- Vnitřní konflikt, když se věci pokazí a nikdo nenese odpovědnost
„V ideálním případě by lidé zodpovědní za konkrétní segment vašeho plánu měli být také
klíčovými přispěvateli k samotnému plánu.“
4. Stanovte si priority
Strategický plán není místem pro řešení dlouhého seznamu potenciálních cílů. Vložení příliš
mnoha „priorit“ do strategického plánu obvykle vede k velmi malému dosažení cílů, protože
nikdo nedokáže přesně určit, co je skutečně důležité a co ne.
Jedním z účinných přístupů je např. „provedení SWOT analýzy k identifikaci
nejnaléhavějších problémů, kterými se má společnost zabývat.“ Příklady takových problémů
mohou zahrnovat „zaměření se na konkrétní tržní příležitost, řešení slabiny a podporu
inovací“.
5. Nastiňte strategické iniciativy
Snad nejlepším způsobem, jak převést myšlenku do reality, je zaměřit se na klíčové
strategické iniciativy, které podporují dlouhodobý rozvoj.
Většina těchto iniciativ vzniká s cílem:
- řešit zásadní obchodní problémy, které brzdí dlouhodobý růst
- iniciovat a podporovat významné změny ve způsobu fungování organizace
- přichystat „ofenzivní“ plány, které mohou přinést výraznou konkurenční výhodu
- udržet stávající obchodní výhody prostřednictvím „obranného“ přístupu
- zavést „časově omezené iniciativy“, které mají být dokončeny během několika let
Nakonec „úspěšná implementace strategické iniciativy jakéhokoli typu povede k větší hodnotě a výhodám pro firmu, její zákazníky, zaměstnance a komunitu“.